Wat is het proces-verbaal van oplevering?
Tijdens de oplevering van jouw nieuwbouwwoning wordt er een proces-verbaal van oplevering opgesteld. Wat houdt dit precies in en waar moet je aan denken? In deze blog leggen we je het uit!
Wat is het proces-verbaal van oplevering?
Tijdens de oplevering maak je een ronde door het huis samen met de aannemer (en eventueel een onafhankelijke bouwkundige). Wanneer je tijdens dit moment afwijkingen tegenkomt dan worden deze genoteerd in het proces-verbaal van oplevering. Na ondertekening van dit document accepteer je de woning, behalve de genoteerde opleverpunten. De aannemer gaat met het ondertekenen van dit document een verplichting aan om eventuele opleverpunten binnen drie maanden op te lossen.
Wat moet ik doen bij opleverpunten?
Tijdens de oplevering zijn er op het proces-verbaal van oplevering opleverpunten genoteerd. Veelvoorkomende opleverpunten zijn bijvoorbeeld spijker- en schroefgaten in kozijnen, slecht kitwerk, beschadigde ramen etc. etc. Houd rekening met de volgende punten:
- De aannemer moet deze punten binnen drie maanden oplossen.
- Je mag 5% van de aanneemsom uitstellen. Deze laat je in deposito staan bij de notaris, na het oplossen van de opleverpunten maak je deze laatste 5% over.
- Binnen drie maanden niet opgelost? Dan moet je de notaris berichten dat de 5% langer in depot moet blijven staan.
Ik ontdek na oplevering gebreken, wat nu?
In de koop-/aannemingsovereenkomst wordt de aansprakelijkheid van de aannemer voor gebreken omschreven. Over het algemeen gelden er de volgende termijnen:
- Herstelperiode: 3 maanden De gebreken in het proces-verbaal van oplevering moeten binnen drie maanden hersteld worden
- Onderhoudsperiode: 6 maanden Gebreken die binnen 6 maanden na oplevering opduiken moet de aannemer herstellen
- Verborgen gebreken: 5,5 jaar Deze gebreken worden na oplevering ontdekt (bijvoorbeeld lekkage). De aannemer is hier 5 jaar na de onderhoudsperiode aansprakelijk voor
- Ernstig gebreken: 20,5 jaar Je kan de aannemer na 5,5 jaar alleen aansprakelijk stellen voor zeer ernstige gebreken (bijvoorbeeld instorten).
Meld een gebrek zo snel mogelijk na ontdekking en geef de aannemer gelegenheid tot herstel.
Gaat er een onafhankelijke bouwkundige mee tijdens de oplevering?
Het is verstandig om tijdens de oplevering een onafhankelijke bouwkundige mee te nemen. De ervaring van deze persoon is van groot belang tijdens dit belangrijke moment. Een bouwkundige kan helpen bij het constateren van zichtbare aanwezige gebreken en adviseert over hoe je het beste om kan gaan met probleemsituaties als weigering van de oplevering. Daarnaast heb je een sterkere positie tegenover de aannemer.
Mag ik de oplevering weigeren?
Dit hangt af van de aard en omvang van de gevonden gebreken. Bij kleine gebreken (bijvoorbeeld schilderwerk, krassen in ramen) mag je de oplevering niet weigeren. Bij grote gebreken (bijvoorbeeld defect badkamer/toilet) mag je de oplevering wel weigeren. Als je de oplevering weigert moet er een opnamerapport opgesteld worden waarin de punten worden benoemd waarom de woning niet gereed is. Daarnaast is het aan te raden om zo snel mogelijk een aangetekende brief naar de aannemer te sturen voor een contractuele boete wegens te late oplevering. Ook moet de situatie gemeld worden bij de rechtsbijstandsverzekeraar. Bij het wel in ontvangst nemen van de sleutels, maar het niet opleveren van de woning moet er een sleutelverklaring opgesteld worden. Dit document maakt duidelijk dat er nog geen sprake is van oplevering.
Benieuwd wat je voor de oplevering van je nieuwbouwwoning al kan regelen? Lees dan onze uitgebreide blog over de oplevering van een nieuwbouwwoning.
heb je nog andere vragen over de oplevering of heb je andere vragen? Neem gerust contact met ons op of koop ons boek ‘De Grote Nieuwbouwgids‘. Dit boek is de handleiding voor een succesvol en soepel nieuwbouwavontuur!
Deze blog is geschreven met de op dat moment beschikbare kennis en informatie van wet-en regelgeving.
Tijdens de oplevering van jouw nieuwbouwwoning wordt er een proces-verbaal van oplevering opgesteld. Wat houdt dit precies in en waar moet je aan denken? In deze blog leggen we je het uit!
Wat is het proces-verbaal van oplevering?
Tijdens de oplevering maak je een ronde door het huis samen met de aannemer (en eventueel een onafhankelijke bouwkundige). Wanneer je tijdens dit moment afwijkingen tegenkomt dan worden deze genoteerd in het proces-verbaal van oplevering. Na ondertekening van dit document accepteer je de woning, behalve de genoteerde opleverpunten. De aannemer gaat met het ondertekenen van dit document een verplichting aan om eventuele opleverpunten binnen drie maanden op te lossen.
Wat moet ik doen bij opleverpunten?
Tijdens de oplevering zijn er op het proces-verbaal van oplevering opleverpunten genoteerd. Veelvoorkomende opleverpunten zijn bijvoorbeeld spijker- en schroefgaten in kozijnen, slecht kitwerk, beschadigde ramen etc. etc. Houd rekening met de volgende punten:
- De aannemer moet deze punten binnen drie maanden oplossen.
- Je mag 5% van de aanneemsom uitstellen. Deze laat je in deposito staan bij de notaris, na het oplossen van de opleverpunten maak je deze laatste 5% over.
- Binnen drie maanden niet opgelost? Dan moet je de notaris berichten dat de 5% langer in depot moet blijven staan.
Ik ontdek na oplevering gebreken, wat nu?
In de koop-/aannemingsovereenkomst wordt de aansprakelijkheid van de aannemer voor gebreken omschreven. Over het algemeen gelden er de volgende termijnen:
- Herstelperiode: 3 maanden De gebreken in het proces-verbaal van oplevering moeten binnen drie maanden hersteld worden
- Onderhoudsperiode: 6 maanden Gebreken die binnen 6 maanden na oplevering opduiken moet de aannemer herstellen
- Verborgen gebreken: 5,5 jaar Deze gebreken worden na oplevering ontdekt (bijvoorbeeld lekkage). De aannemer is hier 5 jaar na de onderhoudsperiode aansprakelijk voor
- Ernstig gebreken: 20,5 jaar Je kan de aannemer na 5,5 jaar alleen aansprakelijk stellen voor zeer ernstige gebreken (bijvoorbeeld instorten).
Meld een gebrek zo snel mogelijk na ontdekking en geef de aannemer gelegenheid tot herstel.
Gaat er een onafhankelijke bouwkundige mee tijdens de oplevering?
Het is verstandig om tijdens de oplevering een onafhankelijke bouwkundige mee te nemen. De ervaring van deze persoon is van groot belang tijdens dit belangrijke moment. Een bouwkundige kan helpen bij het constateren van zichtbare aanwezige gebreken en adviseert over hoe je het beste om kan gaan met probleemsituaties als weigering van de oplevering. Daarnaast heb je een sterkere positie tegenover de aannemer.
Mag ik de oplevering weigeren?
Dit hangt af van de aard en omvang van de gevonden gebreken. Bij kleine gebreken (bijvoorbeeld schilderwerk, krassen in ramen) mag je de oplevering niet weigeren. Bij grote gebreken (bijvoorbeeld defect badkamer/toilet) mag je de oplevering wel weigeren. Als je de oplevering weigert moet er een opnamerapport opgesteld worden waarin de punten worden benoemd waarom de woning niet gereed is. Daarnaast is het aan te raden om zo snel mogelijk een aangetekende brief naar de aannemer te sturen voor een contractuele boete wegens te late oplevering. Ook moet de situatie gemeld worden bij de rechtsbijstandsverzekeraar. Bij het wel in ontvangst nemen van de sleutels, maar het niet opleveren van de woning moet er een sleutelverklaring opgesteld worden. Dit document maakt duidelijk dat er nog geen sprake is van oplevering.
Benieuwd wat je voor de oplevering van je nieuwbouwwoning al kan regelen? Lees dan onze uitgebreide blog over de oplevering van een nieuwbouwwoning.
heb je nog andere vragen over de oplevering of heb je andere vragen? Neem gerust contact met ons op of koop ons boek ‘De Grote Nieuwbouwgids‘. Dit boek is de handleiding voor een succesvol en soepel nieuwbouwavontuur!
Deze blog is geschreven met de op dat moment beschikbare kennis en informatie van wet-en regelgeving.